6/13/2025

JiŘíKOVO ViDĚNí :: Stále jsou klidní a někteří kouří… (2o24 interview)


Původně benešovská kapela Jiříkovo vidění začala vznikat někdy na přelomu let 1995 a 1996 jako improvizační seskupení kolem baskytaristy Jirky Krause, činného předtím v souborech Golgota (kde hráli i kytarista a zpěvák Mejla Jaroš a bubeník Tomáš Švígler) a Jinovatka (tam byl frontmanem kytarista a zpěvák Jakub Veleba). Na rozdíl od rockového až metalového zaměření těchto dvou kapel vychází Jiříkovo vidění spíše z tradice domácího undergroundu a alternativy (především Plastic People of the Universe, DG 307 a Ser Un Peyjalero) a záhy začalo do své hudby integrovat elektronické prvky. Na svém kontě má dosud pět alb. Následující rozhovor vznikl korespondenčně pro Undergound Revue Uši a Vítr v průběhu dubna a května 2024.

1999 - ...klidní jsou a kouří

Postavy aneb kdo je kdo:

ML :: Miloš Latislav: hudební publicista, organizátor hudebních akcí, zvukař, někdejší manažer kapely

JK :: Jiří Kraus - baskytarista (1996 - dodnes)

MJ :: Milan “Mejla” Jaroš - kytarista, zpěvák a autor mnoha skladeb (1996 - dodnes)

TORST :: Jakub Veleba – kytarista, zpěvák a autor (1996-1998)

PAF :: Pavla “Pafka” Konvalinková-Staňková – klávesistka, zpěvačka a autorka (1996-2009 a dále)

JCH :: Jan Chaluš – bubeník a zpěvák (1998-2001, 2014 - dodnes)

MK :: Miloš Kraus - hráč na klávesky, frkačku a groovebox, zpěvák a autor mnoha skladeb (1996-2009)

M.O., Emáč :: Jiří Šimon - bubeník a zpěvák (2008-2014)

Švígler :: Tomáš Švígler – bubeník (2007)

Honza Obitko :: Ing. Jan Obitko – zvukový inženýr a kamarád

-----------

ML :: Přátelé, jak byste mi vysvětlili vznik názvu kapely Jiříkovo vidění?

JK :: Název pravděpodobně vymyslela naše kamarádka poté, co byla přítomna na některém z improvizačních jamů, který jsme provozovali převážně společně s bratrem Milošem, ale i s dalšími přáteli. Až poté, když se sestava aktérů četných jamů ustálila, vznikla kapela s tímto názvem a začaly se tvořit skladby. Ale je to už tak strašně dávno, že si nejsem jistý, jestli si to pamatuji správně.

ML :: A pamatoval by sis, kdo krom tebe a bráchy byl v té úplně první sestavě?

JK :: Myslíš v první sestavě, když už jsme se rozhodli, že budeme kapela? Tak to byli Milan, bicí automat Roland TR 505, později Jakub, pak se přidala Pafka. 

ML :: A vzpomíná si někdo, která písnička vznikla jako první?

JK :: Ze začátku se hrálo ještě něco ustáleného z těch jamů, co jsme dělali s bráchou. Ale první skladba, která vyšla později i na desce, byl tuším Rukáv.

MJ :: Rukáv, ten basový riff je geniální!

ML :: A kdy se přidal Tomáš Švígler na bicí, kterej hrál už v Golgotě?

JK :: To bylo až nějak těsně před nahráváním první desky George's Vision neboli "Slepice", kdy jsme usoudili, že by to chtělo místo automatu živé bicí, částečně znějící jako ten automat. Tomáš byl výborný bubeník, který se už v té době zabýval elektronickou hudbou a věděl přesně, co se od něj očekává.

ML :: Jenže pak vzal Tomáš roha. Honzo, já trochu vím, jak to bylo, ale jak tys přišel k JV? 

JCH :: Když jsem prvně slyšel koncert JV ve vlašimském rockáči, hodně mě ta muzika zaujala, nic podobného jsem do té doby neslyšel. To už zase hráli jen s automatem, bez živého bubeníka. Já tehdy bubnoval na Vlašimsku resp. Benešovsku v punkrockové kapele Why Not Fuck a s Jiříkáči jsme se občas potkávali na společných koncertech, aniž bychom se ale osobně více znali. Když jsem pak při takovém společném hraní dostal od Jiříkova vidění lano, byla to nabídka, které nešla odmítnout.

cca 2000

ML :: Já si pamatuju, že jsi na koncertě, myslím v Čerčanech, kde hráli JV i Why Not Fuck, přišel za klukama a řekl jsi: "Proč máte ten automat? Já bych to zahrál."

JCH :: Čerčany souhlasí, ale za jakých okolností, to si už nepamatuju. Každopádně, co popisuješ, je asi možné, protože ten automat mi tehdy u JV připadal jako zbytný a hlavně nahraditelný živým bubeníkem, takže jsem to asi někde u výčepu někomu z kapely mohl takhle říct.

ML :: No a vy ostatní, proč odešel, nebo spíš byl odejít Jakub? Podle mě tam ty dvě kytary byly originální, každá trochu jiná.

MJ: Jednou přišel Jakub na zkoušku, myslím, že ji normálně odehrál a pak všem oznámil, že končí, že bude dělat na něčem jiném. Odejit nebyl, bylo to jeho rozhodnutí.


ML :: OK, takže pak ty písničky na ...klidní jsou a kouří, což bych se nebál označit za přelomovou desku, vznikaly už bez něj? Máme dema Klidní... a Teta z doby natáčení alba Jinovatky Heavy Metal, kde ještě Jakub hraje.

JCH :: Ohledně Jakuba - myslím, že od určité doby směřoval hudebně jinam, Jinovatka zažívala comeback a jeho tahle muzika bavila, navíc byla autorsky jeho, pokud se nepletu (až na Mejlovy 2 písničky). Ale i posun Jiříkáčů byl patrný a tyhle dvě cesty šly prostě každá jinam. Myslím, že CD Heavy Metal je takový společný počin všech zúčastněných muzikantů, ale v dobrém slova smyslu. Proto tam jsou písně Jinovatky, které hrajou lidi z JV, jsou tam původní písně Milanovy Golgoty (Zas další den, Před branami Mordoru), je tam jako bonus píseň Klidní jsou a kouří, rodícího se nového programu JV... Ale mnoho koncertů se stejně dělalo společně, na spoustě plakátů z té doby je k vidění Jiříkovo vidění a Jinovatka.

ML :: A jsme už skoro u ...klidných. Takže Heavy Metal se nahrával už u Jirky v bytě ve Voticích, na mini disc. Stejně jako později Klidní jsou a kouří, akorát to už bylo do stop v PC. Pak jsme to u Honzy Obitka míchali, a Paf dotáčela zpěvy. Fakt to složil všechno Miloš Kraus na grooveboxu?

MJ :: Ano, na ...klidní jsou a kouří všechny základy dělal Miloš Kraus, kromě Slinty, kde naopak vyimprovizoval text a taky tam zpívá.

JCH :: Sorry, já si na tohle moc nepamatuju, dokonce i mé deníky o nahrávání ze záhadného důvodu mlčí. Vybavuje se mi modrý obal desky (printscreen nějaký počítačový hry, kterej Mejla upravil, že jsme to tiskli přes mýho bráchu), že jsme všichni byli z Pafky paf a že se dost pařilo, ale podrobnosti mi unikají. A dodnes mě štve, že jsem tu desku nenabubnoval líp, byl jsem tenkrát pěknej amatér.

ML :: Mejlo, tys to tehdá nabízel k vydání Oldovi Šímovi u Black Point. Pamatuješ?

MJ :: Já to na Black Point posílal, Olda ale tenkrát jednal s Milošem, s tím, že to nebude řešit s nějakým kytaristou. Náklady na vydání byly tenkrát dost vysoké, neklaplo to. Klidní jsou a kouří jsme nakonec lisovali po vlastní ose a potisk CD dělal Tonda Rauer z Alkeholu, kterého nám dohodil Honza Obitko, který s tebou album nahrával u Jirky v bytě ve Voticích.

ML :: Jasně, na Honzu nesmíme zapomenout. Nahrával se mnou i Slepici ve zkušebně v Benešově a pak se sbalil a odjel, když mu Miloš řek, že jsme nahráli úplně něco jinýho, než kapela hrála. Tak jsem to pak celý znovu natočil já, bez monitorů na sluchátka ve vedlejší místnosti. Proč se to po ...klidní rozklížilo? 

MJ :: Asi by mělo být zmíněno, že jsme se účastnili Malé Alternativy, nevím jaký rok. Po vydání "Klidných" se odehrálo celkem dost koncertů od Aše přes Prostřední Vydří až do Brna. Zkoušíme další skladby, co má Miloš nachystané v grooveboxu a nebylo jich málo. Některé se na předchozí album nevešly, některé vznikly později. Když se dívám na playlist třetího alba Obrazy neklidu, z osmdesáti procent jsou ty skladby opět postavené na základech Miloše. Já už jsem se zapojil taky se samplery a vznikly jakési fúze, viz Síra z láhve, Sváteční... Obrazy neklidu vyšly po 10 letech od ...klidní u labelu Guerilla Records. Mezi tím vším Jiří ani Honza nelenili a věnovali se dalším projektům, kapelám. CD Obrazy neklidu už každý nahrával samostatně doma a já to postupně smíchal, Lábus to vydal a poté začala jiná etapa JV. Postupně odešli Miloš Kraus i Pafka a JV pak začalo hrát v triu já, Jirka Kraus a Jiří M.O. Šimon.



JCH :: Alternativa byla tuším v 98. roce. Já po ...klidní z kapely odešel, celé zkoušky se jen jamovalo, většina kapely byla permanentně zhulená a mně to připadalo jako nesmírná ztráta času, táhnout se z Vlašimi na zkoušku, tam 3 hodiny čučet na lidi, co jsou mimo, a jet domů, aniž by se něco udělalo, na to jsem neměl. Takže jsem odešel a věnoval se Stromu stínu, záhy vzniknuvšímu antiprojektu JUMO a od roku 2003 jsem nastoupil do MCH Bandu. Do JV jsem se vrátil začátkem roku 2014, když mi Mejla volal po odchodu Emáče, jestli bych zas v Jiříkáčích nechtěl hrát.

 

ML :: To bylo už po vydání alba V poli strom u Guerilla Records. Co byste mi ještě řekli k tomu, co se dělo od té doby doteď?

MJ :: Chaluš se vrátil poté, kdy  Emáč vše striktně utnul a začal se věnovat rodině. Chaluš s bubenickou genialitou jemu vlastní bleskurychle nastudoval aktuální playlist a koncertovalo se dál. Odehráli jsme koncerty v Německu, Polsku, na Slovensku ... už tedy v triu. Ještě nějaký čas se hrál starý repertoš, který Chalda nenahrál, a to se ví, že toužil po novém programu. Stalo se tak  až v průběhu roku 2022, kdy jsem složil základy pro nové album Než bude svítat. Bicí a některé zpěvy se nahrávaly ve studiu Loď již zmíněného Honzy Obitka, kytary a další zpěvy jsem nahrál v mých rodných Vrchotových Janovicích, Jiří basu nahrál u sebe doma. Celé to na dálku míchal Martin Volšický a finální mastering obstaral Moimir Papalescu, který do jedné skladby taky přispěl elektronikou. Dalšími hosty byli Tomáš Schilla, Pafka se zpěvem a Martin Volšický na kytaru. Mimichodem on je kytarista Why Not Fuck a Stromu Stínu a zvukař, který udělal Tomáše Kluse. Koncem roku 2022 bylo v pražském klubu Varšava pokřtěno album Než bude svítat, vydané znovu u Guerilla Records. Kromě CD vyšlo tentokrát i na LP.

ML :: OK. Chcete ještě něco říct na závěr? Třeba co teď nejradši posloucháte za muziku jen tak pro radost?

MJ :: Tak s posloucháním už to u mě není, co bývalo. V poslední době mě bavilo nové MCH Trio, ve starém Golfu se mi točí staří Slayer. Líbí se mi i současní Edith.

JCH :: Od dětství poslouchám Beatles a líbí se mi dodnes. Jinak mými stálicemi jsou King Crimson, Primus, Depešáci, Claypool Lennon Delirium, Lettuce, Chadima, Zajíček, starý Dunaj, Ser un Peyjalero... Muziku ale většinou poslouchám jen v autě při cestování, na koncerty už prakticky nechodím, hudba mě čím dál častěji spíš obtěžuje, myslím, že o tichu jako nejlepší muzice už pár hudebníků mluvilo.

JK :: Co mě poslední dobou zaujalo za muziku? Tak z českých kapel najazzlá brněnská Kochlea nebo punkoví Vole. Ze zahraničních Powerplant. Vracím se i ke konstantám jako Black Sabbath, Ministry, Neurosis, Sepultura, Solstafir, Lvmen, Esa z Lesa, Zelená pošta... Ale čím dál víc neposlouchám vůbec nic.

Červen 2025 - oslava 30 let kapely a křest reedic prvních dvou alb

ML :: Ještě někdo něco?

JK :: Jsem si vlastně uvědomil, že si taky nepamatuju tu situaci, jak název kapely vznikl. Opakuji jen to, co už bylo napsaný, ale přímo tu situaci jsem nějak vytěsnil, nebo nevím. Pauza, která vznikla po ...klidní jsou a kouří, byla zapříčiněna mým zdravotním stavem. V té době jsem onemocněl a částečně jsem to dával za vinu kapele. Bylo to náročné, hektické období, kdy jsem často po koncertě plně naloženým Trabantem rozvážel členy kapely a pak sám stěhoval aparaturu, než jsem se konečně dostal do postele. Dnes už vím, že každý svého štěstí strůjcem. Jinak Honzovi do kapely jsem dával lano já. Byl jsem v té době ten, co kapelu tmelil. 

Teď ještě k tvorbě a autorství hudby. Dříve většina skladeb vznikla tak, že někdo přišel s nějakým nosným motivem. Ten se pak na zkouškách opakoval, jamoval, nabalovaly se na něj další nástroje, než si to sedlo do skladby. Takže geniální basový riff v Rukávu vymyslel Milan, v Přírodě Tomáš a v Klidní jsou a kouří Jakub. Skladbu Televizní měla Pafka připravenou z domova na klávesy v podstatě celou, jen text se ladil ve zkušebně a recitativ je Jakubovina. A skladba Smetiště je vlastně převzatá od Jinovatky. Na desce ...klidní jsou a kouří podklady vymyslel brácha a ostatní nástroje se také nabalovaly, dokud si to nesedlo. Dnes už tvoříme jinak. Milan složí podklady, někde přidá kytaru, někde zpěv, někde samply. Pak mi to pošle přes úschovnu a já si s tím doma jamuju, někde basou kopíruju kytaru nebo sampl, když se mi to zdá v pohodě, tak to nahraju a pošlu Milanovi zpátky. Milan pak něco předělá, poupraví, dotextuje, dozpívá a zase pošle. Takhle si to posíláme, dokud není skladba hotová. Pak ji teprve nacvičíme ve zkušebně.

ML :: Díky, Jirko, Milane a Honzo.

UPDATE: 4. června 2025 oslavilo Jiříkovo vidění 30 let od vzniku kapely koncertem v pražské Malostranské Besedě. Zároveň byly pokřtěny reedice prvních dvou alb, které vydala Guerilla Records. O jejich remastering se postaral Moimir Papalescu, který byl také kmotrem, spolu s Vladimírem Lábusem Drápalem z Guerilly a Mikolášem Chadimou - ten si pohostinsky zahrál s kapelou na kytaru ve skladbě Sváteční. Přítomni byli i Miloš Kraus a původní klávesistka a zpěvačka Pavla Staňková (PAF), která s Jiříkovým viděním odehraje i většinu ostatních letošních koncertů. Jejich rozpis najdete na webu kapely, viz odkazy níže.



No comments:

Post a Comment