KONCERT V BRNĚ JE ZRUŠEN!
Album Zelená pošta vzniklo v roce 1972 jako studiový projekt bývalých kolegů ze skupiny Prúdy, zpěváka Pavola Hammela a klávesity Mariána Vargy. První jmenovaný měl už tou dobou za sebou další tři alba Prúdů po úchvatném debutu Zvoňte, zvonky z roku 1969 (z nichž jedno, nazvané Pokoj vám, vyšlo až po třiceti letech od natočení), druhý se stihl zapsat do historie československého progresivního rocku se svou novou kapelou Collegium Musicum prvním EP s nesmrtelnou skladbou Hommage à J.S.Bach, bezejmenným albovým debutem a dvojalbem Konvergencie (1971), které je absolutním vrcholem slovenského nekomerčního rocku a celosvětově uznávaným klenotem. Předzvěstí Zelené pošty byla už první strana druhého LP Konvergencií, nazvaná Piesne z kolovrátku. Na nové desce se tehdy vedle Hammela a Vargy podíleli členové Collegia Musica, baskytarista Fedor Frešo, bubeník Dušan Hájek a první kytarista Collegia Rastislav Vacho, kytarová sóla ve dvou písních nahrál Radim Hladík z Modrého Efektu, kterému tehdy pro cestu na natáčení zajistilo vydavatelství Opus letenky z Prahy do Bratislavy a zpět.
Natáčelo se v květnu 1972 v experimentálním studiu Československého rozhlasu v Bratislavě, kde vznikly i Konvergencie a výsledkem bylo devět písní s texty Kamila Peteraje, Borise Filana a Miroslava Válka plus úvodní Vargova instrumentálka Domáca úloha s dechovým kvintetem. Varga, který na desce hraje na klavír, varhany Hammond a subharchord (nikdo mi zatím nebyl schopen vysvětlit, co že je to za nástroj, ale myslím, že jde o verzi klavichordu) složil šest písní, Hammel přispěl třemi.
Jako první asi většině z nás, kteří Zelenou poštu milujeme, naskočí hymnická Smutná ranná električka na báseň Vladimíra Válka s temným varhanním motivem, sugestivním zpěvem a Hladíkovým sólem, ale já mám na albu jiné favority: dynamický Pávi ples obohacený smyčci, enigmatickou miniaturu Nechtiac, složenou na motiv jednoho varhanního koncertu Georga Friedricha Händela a závěrečnou členitou Poštu, vpravdě progresivní kousek, v němž se znovu ozve i dechové kvinteto.
Spolupráce Hammela s Vargou pak pokračovala alby Na II. programe sna (1976), Všetko je inak (1989) a Labutie piesne (1993), Hammel zpívá i na dalších deskách Collegia Musica a v roce 1999 se Varga znovu objevil na jedno album a následné koncerty v sestavě Prúdů.
Zelená pošta se dočkala prvního koncertního provedení v roce 1974, ale opravdovou renesanci zažila až v době 40. výročí svého vydání, kdy se k několika vyprodaným koncertům v Praze a Bratislavě sešli Hammel, Varga, Hladík, Frešo, kytarista obnoveného Collegia František Griglák a jejich mladí spoluhráči, klávesista Peter Preložník a bubeník Martin Valihora.
O deset let později, v čase 50. výročí vydání alba, kterého se bohužel už nedožili Marián Varga, Radim Hladík ani Fedor Frešo, byl projekt znovu oživen. K minulé sestavě byli přizváni Fedor Frešo Jr. (baskytara) a Vladislav "Slnko" Šarišský (klávesy) a koncerty si zopakují i v květnu 2023. Vedle písní ze Zelené pošty zazní i leccos z alb Na II. programe sna a Labutie piesne.
No comments:
Post a Comment