FAUN FESTiVAL V BRNĚ NABíDNE 21.-22. DUBNA 2023 MULTiŽÁNROVÉ ZVUKOVÉ ZÁŽiTKY
FAUN je dobrodružný hudební projekt, který hledá průniky mezi hudebními žánry jako je ambient, drone music, noise (živá) electronics, experimentální jazz, avant-pop a improvizovaná hudba – to vše třetí dubnový víkend obsadí velkou a malou scénu brněnského divadla Husa na provázku.
Jan Lichý: -- “FAUN pro mě představuje ohromnou dramaturgickou výzvu. Program festivalu sestavujeme společně s Radimem Hanouskem, a i když nás oba spojuje zápal pro nekonvenční hudbu a zvuk, každý pocházíme z výrazně odlišného hudebního prostředí a máme jiné hudební preference. Dramaturgie festivalu proto byla složitým a časově náročným procesem, který spočíval hlavně v hledání průsečíků našich hudebních světů ve snaze sestavit lineup, který bude i přes žánrovou roztříštěnost dostatečně soudržný a bude dávat smysl nejen nám, ale i festivalovým návštěvníkům.
Tomu odpovídá i pestrý výběr interpretů. Festival mimo jiné uvede v Berlíně usazeného íránského perkusionistu Mohammada Rezu Mortazaviho, který předvede svou jedinečnou hráčskou virtuozitu na tradiční íránský buben tonbak a českému publiku se představí po téměř deseti letech. Dále kolumbijskou skladatelku a vzděláním geoložku Lucrecii Dalt, která do Brna dorazí ve tříčlenném složení a zahraje skladby ze své loňské avant-popové desky ¡Ay! nebo norského zvukového umělce Deathproda, legendu drone a dark ambient scény, která představí své zbrusu nové album Compositions.
Věřím, že právě tato žánrová rozkročenost je největší předností FAUNa. Předpokládám totiž, že fanoušek experimentální hudby, který si na festival najde cestu, bude natolik otevřený, aby si užil drone elektroniku stejně jako vystoupení noisové improvizační kapely. V tomto ohledu má festival velký potenciál obohatit hudební svět těch, kteří za námi třetí dubnový víkend do Husy dorazí.“
Radim Hanousek: ― “Role dramaturga festivalu FAUN mi byla nabídnuta coby jazzovému znalci a aktivnímu jazzovému hudebníkovi. Ovšem definovat jazz v dnešní crossoverové době není snadné. Stále existuje silný proud vycházející z americké tradice, ale dnešní jazzová scéna také nabízí obrovské množství hudby, postavené na zcela jiných principech. Jazz se rozpustil v hudebním vesmíru, spojil se přirozeně se soudobou vážnou hudbou, elektronikou, tradiční a etnickou hudbou, taneční hudbou, minimalismem. Zcela výjimečný a proslulý svým specifickým zvukem je skandinávský a především norský jazz. Na festivalu FAUN, který má v hlavičce Explorations in Sound, tedy v žádném případě nečekejte jazzový mainstream, ale skutečnou originalitu na hony vzdálenou běžným představám o jazzu.
Zvukovou lahůdkou z norských zástupců je hudba ansámblu jednoho z nejvýznamnějších norských hudebníků mladší generace Christiana Wallumrøda či spojení velmi osobitého saxofonového virtuosa Rolfa-Erika Nystrøma se zpěvačkou Julianou Venter pocházející z jižní Afriky, jejíž žánrové rozpětí sahá od barokní hudby přes africkou a východní hudbu až po noise. Zástupcem nastupující norské jazzové generace je Andreas Røysum, který se představí se svým rezidenčním festivalovým projektem, zahrnujícím norské a české hudebníky. To nejlepší z avantgardy, noise, feedback music a nekompromisního přívalu hudební energie nabídnou americký supersaxofonista Ulrich Krieger, rakouské trio M. A. D. a francouzsko-italské trio ABACAXI. Je skutečně na co se těšit!”
FAUN ENSEMBLE: originální dílo norských a českých umělců
Festivalový residenční projekt je jedinečnou příležitostí pro vybrané norské a české umělce vytvořit pro festival FAUN zcela nové a originální dílo. Autory kompozic jsou Andreas Røysum a Radim Hanousek.
Oba do ansámblu vybrali hudebníky, se kterými dlouhodobě spolupracují. Provedení zazní vedle faunovské premiéry i v norském Oslu.
Do FAUN ENSEMBLE pozval Andreas Røysum tři významné představitele progresivní skandinávské scény.
Naprosto originální saxofonistka a skladatelka Signe Emmeluth vede vlastní projekty Amoeba a Owl, skládá hudbu pro věhlasný Trondheim Jazz Orchestra a aktivně spolupracuje s takovými jmény jako Paal Nilssen-Love, Ole Morten Vågan, Han Bennink, Paul Lytton a Tony Buck.
Kontrabasista a výtvarník Christian Meaas Svendsen vede vlastní kvintet Nakama a je klíčovým hráčem v mnoha souborech, které vede skandinávská bubenická hvězda Paal Nilssen-Love.
Perkusista a skladatel Jan Martin Gismervik je pověstný svou kreativitou a hudební empatií. Působí v kapelách Monkey Plot, Torg, Oker, O, PGA.
Klarinetista, skladatel a hudební organizátor Andreas Røysum ve své hudbě mísí jazz, soudobou hudbu i znalosti ze studia indické klasické hudby, marocké súfi trance hudby a lidových hudebních stylů z Řecka, Turecka a Skotska. Kromě svých projektů - 13členného ansámblu, Marthe Lea Band, Miman nebo Nakama spolupracuje s hudebníky jako Alexander Von Schlippenbach, Mats Gustafsson, Tristan Honsinger a Paal Nilssen-Love.
Pro residenční Faun Ensemble napsal Røysum skladbu TELL, která je inspirována norským akrobatem Tellem Teigenem, pro něhož Røysumův dědeček pracoval. Dílo zkoumá pohyb a rovnováhu skrz harmonický prostor, melodické figury a variace textur.
Radim Hanousek vybral do residenčního ansámblu hudebníky ze svého projektu Dust in the Groove, který zcela otevřeně mísí soudobou hudbu, experimentální jazz a improvizaci.
Ve své skladbě FAUN Hanousek pracuje s tématem bytosti Fauna, jeho bájnými fyzickými i povahovými vlastnostmi, historickou spojitostí s řeckým Satyrem a dalšími mytologickými bytostmi. Kompozice využívá zkušeností všech residenčních hudebníků se soudobou hudbou, jazzem i improvizovanou hudbou a interpretům ponechává velkou odpovědnost za zvukovou kreativitu.
Operní sopranistka Jana Vondrů se v současné době pohybuje především na poli soudobé a experimentální hudby. Spolupracuje například s Filharmonií Brno, Brno Contemporary Orchestra, Ensemble Opera Diversa.
Akordeonistka Žaneta Vítová tvoří s Janou Vondrů pilíř tria CONTriology, působí v experimentálním duu se zpěvačkou a hlasovou performerkou Annou Matvia, spolupracuje s Pražským improvizačním orchestrem, Operou Národního divadla Brno, Operou Diversa a Hausoperou.
Trumpetista Jan Přibil hraje jak soudobou hudbu (ansámbl Lichtzwang), tak i moderní jazz (Concept Art Orchestra, Cotatcha Orchestra).
Radim Hanousek se hudebně zaměřuje na různé podoby improvizace, intermedialitu a projekty na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby a to jako interpret (saxofonista a basklarinetista) i jako autor a pedagog. Jako improvizátor spolupracuje s mnoha umělci z celé Evropy. Již 10 let vede vlastní projekt Dust in the Groove a je aktivním členem mezinárodních ansámblů NOCZ a Prague Music Performance Orchestra.
FAUN ENSEMBLE:
Andreas Røysum – clarinets, flute, composition Signe Emmeluth – alto sax Christian Meaas Svendsen – double bass Jan Martin Gismervik – percussion Radim Hanousek – bass clarinet, baritone sax, composition Jana Vondrů – voice Jan Přibil – trumpet Žaneta Vítová – accordeon
No comments:
Post a Comment