1/14/2024

GEORGE HASLAM at 85

GEORGE HASLAM
, baritone sax, clarinet and tarogato. Born in Preston, England, 22 February 1939. 
Facebook page: www.facebook.com/george.haslam.56 

George was voted in Top 20 "All Time World Greatest Baritone Saxophonist" in Japanese Encyclopaedia of Jazz. 

He led first British jazz group to play Cuba in 1986 and was first British jazzman to play Argentina in 1989. George is renowned for his jazz adventures from Patagonia to Lapland, Vancouver to Hong Kong. See photos on: http://georgehaslamgallery.blogspot.com 

George founded SLAM Productions label in 1989, please see: http://slamproductions.net 

Worked with Mal Waldron, Steve Lacy, Borah Bergman, Charlie Mariano, Bobby Carcasses, Lol Coxhill, Paul Rutherford, Elton Dean, Joachim Kuhn, Howard Riley, Laszlo Gardony, Arturo Sandoval, Evan Parker etc. 

Haslam's international tours have taken in Argentina, USA, Canada, Cuba, Czech Republic, Greece, China, Russia, Ukraine, Hungary, Slovakia, Mexico, Germany, Finland, Ireland, Portugal, Estonia, Latvia, Serbia, Croatia, Belgium and France ~ including some of the world's most important Jazz Festivals in Havana, Buenos Aires, Prague, Hong Kong, Guanajuato, Kiev, Budapest and across Finland. Back home in the UK he has made several broadcasts for national radio BBC and many local radio and TV spots. Across the country he has played most major jazz venues and many festivals including London, Glasgow, Belfast, Oxford, Bracknell, Marlborough, WOMAD etc...
      
 

In conversation with Miloš Latislav

George, kdy jsi začal hrát na nějaký nástroj a který to byl? Byla Tvá rodina v nějakém smyslu muzikální?

Mým prvním nástrojem byl před mnoha lety klarinet. V mé rodině nebyly žádné výrazné hudební aktivity.

Jaká byla první písnička, kterou jsi se naučil hrát? Kdy jsi začal poznávat jazz a co jsi na začátku poslouchal?

První byla When The Saints Go Marching In. Jazz jsem poznal v polovině 50. let. Nejstarší vzpomínky mám na Louise Armstronga a neworleanský tradiční jazz.

Absolvoval jsi nějaké hudební vzdělání? A jaká byla Tvoje první opravdová kapela?

Nemám žádné formální hudební vzdělání, jen soukromé lekce a učení za pochodu, hraní v tanečních kapelách a tak dál. Později jsem začal hrát po boku různých muzikantů v mainstreamovém jazzu a West Coast jazzu.

Bylo to na přelomu 50. a 60. let? Už jsi hrál na saxofon? Byl to už baryton?

Ano, většinou 60. léta. Tehdy jsem hrál na saxofon, protože to bylo to, co bylo požadováno v tanečních kapelách, Vybral jsem si tenorsaxofon, protože jsem poslouchal Lestera Younga, Stana Getze a další. Hodně jsem taky poslouchal Gerryho Mulligana, ale až do roku 1979 jsem si nemohl dovolit koupit barytonsaxofon.

Dobrá, a kdy jsi poprvé slyšel něco jako free jazz nebo volně improvizovanou hudbu? Bylo to něco amerického nebo spíš britští průkopníci tohoto stylu?

Nepamatuju si, kdy jsem poprvé slyšel free jazz, ale začal jsem se o něj vážně zajímat, když jsem se koncem 70. let přestěhoval do oblasti Oxfordu a poznal tamní hudebníky. Takže to byl britský styl, ale samozřejmě jsem poslouchal mnoho dalších hudebníků jako Monk, Mingus, Rollins, Coltrane atd.

Takže jsi začal hrát free hudbu koncem 70. let? Kdo byli Tví nejdůležitější hudební partneři nebo mentoři v této době a během 80. let?

K volné improvizaci mě nejprve přitáhlo to, že jsem se seznámil s hudebníky, kteří ji hrají. Je v ní upřímnost a svoboda projevu. Mohl jsem hrát s některými dobrými muzikanty a cítil jsem se velmi pohodlně. Nyní stále hraju různé styly, ale nejvíc jsem doma ve volné improvizaci.

Svoboda vyjádření. Kdo byli v té době Tví hlavní hudební partneři?

V Oxfordu a okolí byli hudebníci jako bubeník Nigel Morris, saxofonisté Paul Dunmall a Pete McPhail, bubeník Steve Harris a kontrabasista Tony Moore. Ze vzdálenějších oblastí to byli trombonista Paul Rutherford, pianista Howard Riley, nebo bubeník Paul Hession.

Kdy ses rozhodl procestovat takzvaně exotické země a hrát tam s místními improvizátory? Která taková cesta byla Tvá první?

Moje první zahraniční turné bylo v Maďarsku v roce 1982 – to bylo s kvartetem The Siger Band, který jsem vedl. Pak jsme v roce 1983 hráli koncert na Debrecen Jazz Festivalu, který natočilo maďarské rádio a byl vydán ve Velké Británii na labelu Spotlite - SPJ526 jako The Siger Band ~ Live in Hungary”. Později jsem tam hrál sólově s maďarskými hudebníky a jedna věc vedla k druhé, když jsem potkal hudebníky a fanoušky z různých zemí.

Bylo to v Maďarsku, kde jsi objevil tarogato? Jak se ti poté podařilo hrát v Argentině a na Kubě?

Ano, o tarogatu jsem se dozvěděl v Maďarsku – je to nástroj z Maďarska a Rumunska. Mnohokrát jsem se ho pokoušel koupit v Maďarsku, ale tehdy v obchodech žádné takové nástroje nebyly. O pár let později přijeli maďarští hudebníci do Británie na turné a přivezli mi tarogato v mnoha součástkách v igelitové tašce. Naštěstí bylo kompletní a můj dobrý přítel v Oxfordu hodokázal sestavit. Později jsem si nechal upravit náustek na altsaxofon, aby se k němu hodil, takže zvuk nebyl tak tenký. Na stejný nástroj hraji dodnes, téměř 40 let. Kromě Maďarska jsem hrál v dalších východoevropských zemích včetně Československa, Jugoslávie, východního Německa a Ukrajiny. Potkal jsem také fanoušky z Mexika, kteří mi řekli, že by rádi slyšeli náš typ hudby v jejich zemi. Oslovil jsem mexickou ambasádu v Londýně, která kapelu pozvala, aby zahrála na Cervantino Festivalu – to je velmi velký celostátní umělecký festival. Musel jsem požádat o podporu British Council, a tuto podporu jsem dostal spolu s pozváním na Kubu! Turné trvalo asi 3 týdny, po celém Mexiku a pak 10 večerů v Havaně. To bylo v roce 1986, byli jsme první britskou jazzovou skupinou, která hrála na Kubě. To jsme už hráli jako kvintet s Paulem Rutherfordem, Petem McPhailem, Tonym Moorem a Paulem Hessionem.

Na Kubě jsem později potkal fotografa z Argentiny a poprvé jsem se tam v roce 1989 vypravil sám – jedna věc vedla k druhé.

Chápu, Georgi. Kdy Tě napadlo založit vlastní label Slam Productions? Jaký byl na začátku Tvůj záměr?

S The Siger Bandem jsme vydali 2 nahrávky na vinylu u labelu Spotlite – „Live in Hungary“ SPJ 526 a „The Healing“ SPJ 533. Ta druhá byla v kvintetu včetně Paula Rutherforda. Hudba The Siger Bandu nebyla tak docela oblastí hudby, ve které byla značka Spotlite aktivní. Tuto značku založil Tony Williams původně pro britské vydání dřívějších nahrávek Charlieho Parkera na Spotlite. Chtěl jsem vydávat více volně improvizované hudby a rozhodl jsem se, že nejlepší způsob je vydat to sám. Bubeník Eddie Prevost, majitel labelu Matchless, mi poradil, abych šel raději do CD než do vinylu. Prvním titulem SLAM bylo „1989 – and all that“ SLAMCD 301, kolekce improvizovaných sól a duetů s trombonistou Paulem Rutherfordem, vydaná v roce 1989.

 

Kdy ses rozhodl začít vydávat nahrávky jiných interpretů a která Ti z nich přijde nejlepší? Před lety jsi zmínil Zen Fish od sexteta Dreamtime...

Druhé CD SLAM bylo „The Holywell Concert“ SLAMCD 302, kvarteto s Paulem Rutherfordem, Lol Coxhillem, Howardem Rileym a mnou. Nedlouho poté za mnou Howard přišel s novou nahrávkou, kterou natočil v kvartetu s Eltonem Deanem, a zeptal se, jestli bych ji nevydal na mém labelu. Do té doby jsem si nemyslel, že mám label, jen pár self-releases. Samozřejmě jsem souhlasil a nahrávku vydal na SLAMCD 201 – „All The Tradition“. S více než 250 vydanými CD je opravdu nemožné je nějak seřadit nebo vybrat to nejlepší. Při přijímání nahrávek k vydání jsem se nikdy nesnažil materiál nějak posuzovat nebo hodnotit. Pokud byli muzikanti nadšení a podařilo se nám sehnat finance, CD jsme vydali.

 

Pojďme se nyní bavit o Tvých českých dobrodružstvích. Kupoval jsem od Tebe CD Eltona Deana a pak jsi mě požádal, abych zde zařídil nějaké koncerty. Je to více než 20 let, máme vydaná 3 CD z živých nahrávek. Jak vnímáš vývoj zdejšího hraní a co očekáváš od své další návštěvy?

Máme zabookováno několik nových hudebníků... Moje česká dobrodružství byla – a jsou – většinou postavena na množství muzikantů, které jsem potkal a se kterými jsem hrál – vynikající muzikanti a velmi individuální. Mnoho jsem potkal, vystupoval jsem s nimi, a bohužel už jsem je pak nikdy neviděl. S některými se mi podařilo udržet kontakt. Stejně jako u všech mých cestovatelských dobrodružství byli lidé vždy hlavním faktorem při utváření mých zkušeností. Velmi se těším na setkání a spolupráci s hudebníky v Brně, Praze atd.

 

15.o1.2o24 George wrote:

Hi Milos

I hope all is well with you, very sorry not to see you in April. Here is a short note I have written describing my situation:

After several hospital visits in November and December I was diagnosed with pancreatic cancer. Three possible ways forward were described to me:

1) Do nothing and let it take its course – predicting I may have 8 – 10 months to live.
2) Chemotherapy
3) Surgery

I said I would prefer to go for the surgery although they told me it would not be simple, with various possible after effects and a “not insignificant” possibility of not surviving the operation.

Friday 12 January I attended Churchill Hospital for pre operation assessment interview and physical tests.  These were successful and it looks like I will be offered the surgery – possibly in February.

Best wishes, G

Update: Surgery was successful, even there was some compications afterwards. On February 23, George married Mary.

George

:: WHEN THE SAiNTS GO MARCHING iN ::

GEORGE HASLAM iN HONOR CONCERTS 2o24

KAFE NŮŽKY PAPíR, PRAHA, April 23, 20:00

MiKOLÁŠ CHADiMA - tenor sax

MiCHAL HRUBÝ - bass clarinet
JAN JiRUCHA - trombone
MEJLA JAKEŠ - violin
JAN FAiX & AiDA MUJAČiĆ - piano
JOZEF LÁSKA - double bass
ZDENĚK KONOPÁSEK - drums
SWETJA AUTHOR - midi guitar, fujara, saw

















BRNO - postponed to July, TBA

RADiM HANOUSEK - alto sax

PAVEL ZLÁMAL - tenor sax
JANA VONDRŮ - voice
JAROSLAV ŠŤASTNÝ & SYLViA JOHANNA BRUCKNER - piano
VLADO MiCENKO - double bass
JOZEF LÁSKA - double bass
HYNEK ČEJKA - drums
FiLiP LES - percussion
VíTĚZSLAV 'ŤOVAJZ' HOLATA - baritone sax

Vstupné dobrovolné, setkání garantováno ;)

No comments:

Post a Comment