2/23/2023

Black Point vinyl reissues / Reedice zásadních alb české alternativy a punku na LP

CHADiMA / BiNDER / CHARVÁT - Pseudemokritos

Album Pseudemokritos nahrály tři výrazné osobnosti ze světa rocku, jazzu a blues - Mikoláš Chadima (saxofony, kytara, elektronické bicí, syntezátor a zpěv), Peter Binder (kytara) a Alexej Charvát (baskytara). S živými bicími jim sekunduje Daniel Charvát, na housle pak Dáša Valentová, která je známá ze světa vážné hudby. Pseudemokritos je Chadimovo autorské album, avšak díky razantní Binderově kytaře a zemité baskytaře Aleše Charváta zní podstatně jinak, než protagonistův MCH Band. Hutnou atmosféru nahrávky z Charvátova studia Svengali umocňují texty Ivana Wernische a Pavla Herota i obal s obrazem Věry Novákové, nazvaným „Po konci světa“. Pseudemokritos vyšel v roce 1996 na CD a kazetě, tato edice je však již dlouho rozebrána. Nyní vychází poprvé na vinylu k Chadimovým sedmdesátinám. Remastering Miroslava Chyšky již ocenili i odborníci, zabývající se audiofilskými nahrávkami. Album je opatřeno dvojitou vsádkou s dokumentací a fotem, texty písní a životopisy umělců v českém i anglickém jazyce.


CHADiMA & FAJT - Průhlední lidé

Na počátku Průhledných lidí bylo improvizační setkání bubeníka Pavla Fajta a saxofonisty, kytaristy a zpěváka Mikoláše Chadimy v Antverpách počátkem 90. let. Přestože jejich kapely MCH Band a Pluto netrpěly nedostatkem zájmu, oba se dohodli na další spolupráci a výsledkem bylo v roce 1998 dnes už kultovní album Průhlední lidé, které tehdy vyšlo na CD a kazetě. Autorsky se na něm podíleli oba protagonisté, texty jsou v drtivé většině dílem Ivana Werische. Na baskytaru a didgeridoo zde hostuje Fajtův spoluhráč z Pluta Tomáš Fröhlich, Pavel Fajt při nahrávání využil také groovebox a elektroniku, Mikoláš Chadima přidal klávesy a sirény. Někteří hudební publicisté hovoří i dnes o nejzdařilejší kolekci obou umělců. Znovuvydání alba na vinylu je v souběhu s životními jubiley obou umělců. Původní, už tak výborný zvuk nyní s mimořádným citem vytříbil Miroslav Chyška a nahrávka jeho zásluhou odkrývá dříve jen tušené detaily a přehledný zvukový prostor. Původní transparentní obal CD vytvořili Karel Haloun a Luděk Kubík, kteří souhlasili s jeho modifikací pro LP. Vydání je opatřeno dvojitou vsádkou s dokumentací a fotografií, texty písní a životopisy umělců v českém i anglickém jazyce.


BRABENEC / KOMÁREK / TOPOL / OPLiŠTiLOVÁ / KARAFIÁT / BRABEC - Konec léta

 

Slavné album Vratislava Brabence a jeho přátel z roku 1995 vyšlo poprvé na vinylu jako dvojalbum. Autorský projekt saxofonisty The Plastic People Of The Universe vznikl v roce 1995. Vráťa tehdy přijel z kanadského exilu, ihned vydal sbírku svých textů a chtěl realizovat také hudební album. V Kanadě se seznámil s kytaristou Joe Karafiátem (Joe Carnation, Plastic People) a s Janem Komárkem, divadelním choreografem a režisérem, který založil v Torontu divadlo Sound Image Theatre. Soubor pro realizaci vznikl během několika dnů – k výše jmenovaným přibyli bubeník Plastic People Jan Brabec, Filip Topol z Psích vojáků s klávesami a Petra Oplištilová na cello. Po dvou jamovacích zkouškách se sestava odebrala do studia a během několika dnů vznikla nadočekávání dobrá nahrávka. Brabenec ji opatřil texty a svým nezaměnitelným hlasem a ještě než album vyšlo, odjel zpět do Toronta. 

Po vydání píše z Kanady: „Vyšlo to dobře! Možná bych dnes některé věci předělal nebo udělal jinak, ale po bitvě je každej generál… konečně jsem se odpoutal od tý tzv. „legendy“, i když tam někdo může slyšet to proklatý dědictví starejch PPU.“ Po 26 letech vychází Konec léta jako 2LP. K původním skladbám přibyla jedna navíc: jmenuje se Praha a nahrál ji Joe Karafiát ve svém domácím studiu v Kanadě už v roce 1985. Přimíchal tehdy do své fantazie kytar a automatických bicích Brabencův saxofon tak, že zní melancholicky i zlověstně s gradujícím napětím, které se náhle s koncem skladby hroutí a umírá. Praha jakoby svou náladou předznamenala Konec léta, který přišel o deset let později. Rozkládací obal reedice je vybaven texty v češtině i angličtině a sleevenotem, každá strana LP má svou originální etiketu. 



BAD BEEF HAT - Uzdravením k zešílení


Volné hudební sdružení Bad Beef Hat bylo ojedinělou formací, která v tuzemsku reflektovala tvorbu amerického avantgardního umělce Don Van Vlieta známého pod uměleckým jménem Captain Beefheart (1941-2010). V kapele hráli členové skupin Psí vojáci, Ženy, Plastic People, OZW, Terra Ignota, M.I.O.S., MCH Band a dalších, jako spíkři se střídali Radomil Uhlíř (Dvouletá fáma) a Martin Záchod Choura (Ženy). Hudba nebyla nijak složitá, téma přinesl autor na zkoušku a kolektivně bylo pak dotvořeno. Přesto vzniklo několik silných věcí jako třeba Král ve žlutém hávu nebo Švejkovskýho bloues. Vedle toho kapela produkovala i čistě happeningové záležitosti. V Bad Beef Hat se střídalo zhruba 15-20 lidí, dnes už to nespočítá ani sám zakladatel Zdeněk Hmyzák Novák. Jisté je, že na koncertech, kterých bylo v letech 1989-1990 kolem dvaceti (včetně jednoho výjezdu do Holandska), měla skupina velmi bytelný zvuk - několik kytar, několik saxofonů, trubka, rytmika podpořená perkusemi, a v neposlední řadě Hmyzákův chraplavý zpěv a různé frkačky a troubítka. A aby bylo i na co koukat, vystupoval pan Hmyzák v osobitém kroji, který sestával z velkých hokejistických trenýrek, gumové vesty, někdy i holínek, ale především z funebráckého klobouku opatřeného zlatými křidélky, která se pohybovala podle toho, jak zpěvák tahal za provázek skrytý pod kabátcem! Album je sestaveno s živých nahrávek a vyšlo v limitované edici 300 kusů barevného vinylu.



TELEX - Punk Radio (Best Of)

TELEX se původně jmenoval Novodur a vznikl ve Strakonicích. Chlapíci, kteří řezali do kytar a křičeli, co všechno je štve, nehleděli na punkovou módu kohoutů, čír a řetězů. Na první pohled více máničky než pankáči, spolehlivě překvapovali hustým nářezem čistokrevného punku první generace. Poté, co StB ukončila činnost Novoduru, přejmenovala se parta na Telex a jela dál. Texty ještě zhoustly, prvotní epigonství Sex Pistols a Exploited se přerodilo do vlastních nápadů a nabyté muzikantské zručnosti. Kolem roku 1989 už měl Telex solidní popularitu po celé republice, a protože StB měla úplně jiné starosti, kapela přežila i do nové doby. Po příznivcích kolovala demonahrávka Řeznickej krám, skupina však v první polovině 90. let některé věci z tohoto syrového demáče nahrála v českobudějovickém rohlasovém studiu znovu a doplnila je dalšími veselými kousky. Vzniklo album Punk Radio, které bylo vyhledávaným artiklem v době rozjíždějícího se kapitalismu. Punk Radio je nyní dostupné na CD i LP s krásně zpracovaným vniřním obalem.



N.V.Ú. - 14 dní


Menší města za totáče fakt nebyla pěkná. Nejen vzhledově, ale také tím, že se tu nic nedělo. Někteří mladí zoufalci tedy brali věci do svých rukou. V polovině 80. let se na novobydžovsku objevila nejprve skupina Manichinace, která se zakrátko změnila v Kmitací Adaptér. Po dvou letech provozu se Adaptér změnil na N.V.Ú. (Nepřichází v úvahu). To bylo v roce 1988, N.V.Ú. začali hrát hustěji a na nic se nikoho neptali. Samozřejmě se rychle rozkřiklo, že tady je kapela, která se s tím nemaže, občas někde zahraje, a jejíž energii stojí za to absorbovat. N.V.Ú. vede od počátku Štěpán Málek, zpěvák a výtvarník, dnes známý především ve světě soch, obrazů a grafiky. Základní posaz skupiny tvořil na albu 14 dní ještě sólový kytarista Van Lahven a bubeník Eros, rytmický kytarista Lišoun a basista Sodovkář, ačkoli se poslední dvě nástrojové pozice později proměňovaly. Kapela se z počátku nevymezovala vizuálně punkově, ale s punkem je spojovala snaha hrát zběsilou muziku s otevřenými texty. Album 14 dní je prvním studiovým výtvorem N.V.Ú., kterému předcházely dva slavné demáče, a vyšlo na jaře 1994 na CD a kazetě. Obsahovalo patnáct skladeb, z nichž byly pro aktuální vydání na vinylu tři vynechány a nahrávka byla jemně remasterována. Původní obal s užitím grafiky Štěpána Málka byl pro LP upraven. LP obsahuje vnitřní obal s texty a fotem. Za zmínku stojí zvuk kapely, ne nepodobný skupině OZW. N.V.Ú. se totiž s OZW setkali naživo a byli jejich hustým rachotem nadšeni!


ŠANOV 1 - Acid Mouse + Stejný krysy jako kdysi



Acid Mouse patří ke stěžejním albům teplických punkýšů Šanov 1. Původně vyšlo v roce 2002 na CD, nyní se poprvé objevuje na LP! Šanov 1 je patrně nejdéle hrající punkovou kapelou u nás. Vznikl v roce 1987 jako ortodoxně punkové seskupení a svůj styl neopustil dodnes. Album Acid Mouse znamenalo comeback skupiny po sedmileté odmlce. Kapela tu hraje citelně razantněji než kdysi s přesahy do tvrdších žánrů a ve dvou písních koketuje s tehdy novými hudebnímu technologiemi prostřednictvím hostujícího Moimira Papalescu.

Šanov 1 pocházejí z Teplic a dali si název podle místní vilové čtvrti, které se za první republiky říkalo Malá Paříž. K původní sestavě se po roce připojil Radovan Šantrůček, který je dodnes duší i motorem kapely. Jeho melodie, texty i vokál jsou pro kapelu charakteristické. Přes časté personální změny a všechny módní vlny drží Šanov stále hrdě vztyčenou punkovou vlajku. Na vinylu je nyní k mání i jejich album Stejný krysy jako kdysi z roku 2004. LP jsou vybavena vsádkou s texty a fotografiemi.




Další info a prodej včetně titulů dalších labelů na www.blackpoint.cz


No comments:

Post a Comment